Hockeyettans VD om föreningen Hockeyettan, klubbarnas ekonomi, serieindelning och fansens betydelse!

I fredags hade föreningen Hockeyettan årsmöte. Föreningens verkställande tjänsteman och VD heter Jens Israelsson och kmhockey.se ringde upp Jens för att höra hans syn på klubbarnas ekonomi, serieindelning och en hel del annat.

Vad gör föreningen Hockeyettan?

– Vi ska supporta och stötta föreningarna med det som behövs, sporten, administration gentemot förbundet, avtalsförhandlingar och sponsoravtal som vi lyckas få till.

En het fråga nu är frågan om serieindelningen. Den slutade i att det var status quo med fyra serier med 40 lag och ett slutspel med kvalserie. Hur har diskussionerna gått i frågan?

– Normalt för att göra en förändring så måste det gå en runda först, det ska vara ett förbundsstyrelsebeslut på det och det hålls vartannat år, nästa är 2025. För att göra en förändring emellan är tävlingsutskottets paroll att det måste vara 100% konsensus för att en förändring ska kunna ske, och så var det inte i detta fallet. Så det var faktiskt Anders Larsson, hockeyförbundets ordförande, som sa stopp. Nu ska vi göra en utvärdering gemensamt som kan ge ett förslag som vi kan enas om, men det blir som tidigast till nästa säsong en ändring kan ske. Så det blir en utvärdering där vi som liga och förbundet försöker komma överens om det minst dåliga förslaget, för det kommer aldrig gå att hitta en lösning som är klockren för alla. Men vi har i alla fall enats om ett förslag som gör att vi behövde inte skicka fler söderlag norrut, och det var huvudmålet att få till.

Ser du på sikt ett minskat antal lag i hockeyettan för att göra produkten mer attraktiv?

– Visionen är att vi ska bidra till att både producera spets men också att behålla bredden. Nu jobbar vi med licensreglerna, att få en balans i kraven som finns där. Nu ligger 80% på ekonomin, men det måste finnas krav på en ungdomsverksamhet som fungerar med och att arenan funkar, så där gör vi också en utvärdering som ska vara klar till hösten.

En viktig del i inkomsterna till en liga är ju mediarättigheterna. Hur ser det ut med försäljningen av dem, finns det möjlighet att få till ett lukrativt avtal med något medieföretag?

– Vi håller den boken öppen, men det finns inget i talande stund där vi kan bekräfta eller förneka. Men visst finns det intresse och mediahusen gjorde ett bra avtal med staylive säsongen som gick, nu  måste vi också hitta ett avtal som gynnar klubbarna mer. Vi gör det klubbarna vill. Vi är i diskussionsfasen just nu, men har inte någon ersättningsmodell på plats, alla var eniga och konsensus, alla vill ha mer pengar, men det är vad det är just nu. Men vi tycker vi har ett varumärke som blir starkare och starkare, Boden är med igen och vi hade ett rungande ja på besluten under årsmötet, nu är alla med på banan igen, och det är skönt.

Anar jag att medieföretagen kom lite för billigt undan säsongen som gick?

– Ja det måste bli en större andel ut till klubbarna, tveklöst, det är det vi kommunicerat med vårat produktionsbolag också.

En annan viktig samordningsvinst jag vet att det pratats om i alla fall är samordning av inköp och hotell, hur ser det ut där?

– Vi har ramavtal vad gäller biljettsystem, hotell, buss, hyrbilar osv, och har samtal igång med andra aktörer, men vi kommer aldrig skriva exklusiva avtal, klubbarna får välja om de vill gå med i våra avtal eller skriva egna, vi tvingar inte med någon.

I fredags hade Hockeyettan årsmöte, där valdes ett antal företagspersoner in, är det ett steg för att vässa försäljningen?

– Vi vill ta nästa steg och försöka göra det så bra det bara går, om det innebär flera företagare in så är det så. Framför allt är det andra kompetenser och erfarenheter som kommer in. Tidigare har vi haft klubbtillhörighet som ett krav, även om vi inte följt det till punkt och pricka, så detta är ett nytt sätt för oss att ta nästa steg för hockeyettan. Vi känner att vi har en kommunikation och en transparens med klubbarna och har bättre förutsättningar att jobba med det vi borde göra, att skapa partneravtal och avtal som gynnar klubbarna. Samtidigt är det en utmaning att titta på kostnadsbiten vad gäller anmälningsavgifter som går via förbundet, så där är ett jobb att göra. Där har vi tidigare inte haft kraften och personerna att vara med och verka, utan vi har mer fokuserat på att rädda historien, men nu känner vi att vi har kraften att lyfta blicken och titta framåt. Så vi är på väg i rätt riktning, sedan sker inget över en natt, utan saker kommer ta tid, vi har sedan länge jobbat på att hitta avtal men inte kommit någonstans, men nu kan vi göra ett bredare anslag mot marknaden. Sedan pandemin har det varit jättetufft, det är inte alls lika enkelt och lukrativt att verka som det har varit, idrott är en tuff bransch nu, det finns ligor som inte ens fått till TV-avtal, så det är utmaningar på alla håll och kanter. Men vi är i ett skifte nu, nu ska vi börja lyfta ligan är tanken.

Många ser att det är en snedfördelning ekonomiskt mellan SHL och allsvenskan/ettan, hur ser du på det?

– Det är klart att alla vill ha mer av kakan, sedan måste man ha all respekt för var vi är, och vi är tredjeligan, det är där vi befinner oss. Men det behöver trilla ner mer pengar eller att få billigare centrala kostnader. Det kommer vi processa framåt, hur vi kan lätta på kostnadsvikten men även hitta partners som kan stötta upp. Sedan är SHL och allsvenskan större marknader som haft mer tid på sig, men vi ska komma dit vi med. Sedan i vilken form, om vi ska ha färre lag eller så återstår att se. Men jag personligen tror inte på det, vi har bredden och spetsen, vi behöver vara starka på orterna där SHL och allsvenskan inte finns, den lokala anknytningen måste finnas där. Sedan om vi ska vara 32 eller 40 lag får framtiden utvisa, men målet ska vara att vi är 40 lag, punkt.

Ekonomiska problemen är synliga i hockeyettan, där Skövde gjorde konkurs för ett tag sedan. Vad ser du som lösningen?

– Det finns olika faktorer, ofta pratas det om resekostnader, det är en utmaning för vissa klubbar. Sedan handlar det om att skapa en balans, det är något vi driver med förbundet, hur drivs hockeyettanklubbarna, vad kan man göra där? Ofta är det sporten som styr, men man måste ha en balans mellan ekonomi-sport-marknad. Vi har haft vår första träff med region norr, vad man behöver ha och hur man kan skapa kontroll i klubbarna. Att hitta en kontinuitet i den affären man har. Man måste tänka mer affär och inte bara sportslig framgång, för sportslig framgång har ofta varitväldigt kostsamt har det visat sig. Sedan sätter man upp mål man inte kan uppfylla, då blir det extra utmaningar ekonomiskt med det.

Samtidigt finns det flera lag som har svag ekonomi men som ändå storsatsar på dyra spelartrupper och riskerar konkurs likt Skövde. Vad kan ni i hockeyettan göra för att stävja att klubbar satsar pengar de inte har?

– Vi kan inte göra någonting, det är upp till varje klubb att sköta sin ekonomi. Licenskraven är en förbundsfråga, vi i hockeyettan kan inte sätta krav på klubbarna, vi kan bara supporta klubbarna så långt vi kan. Men många tittar mer på sin affärer på ett annat sätt än för bara ett par år sedan. Pandemin spökar fortfarande och har egna efterdyningar. Sedan måste vi som organisation hitta mer medel som vi kan gå ut med till klubbarna.

Jag är en supporter som bloggar för supportrar. Hur viktiga är supportrarna för hockeyettan skulle du säga?

– Ni är jätteviktiga. Vi ser vi har en core-fansgrupp som är enormt stark. VI vet att vi har en stark lokal anknytning och en lokal population på 40 000 invånare i snitt, så vi engagerar många runt om i landet. Ser man på lagen som går upp de senaste två säsongerna så är det tre fansstarka smålandslag, Nybro, Kalmar och Vimmerby, som är starka lokalt och det krävs för att klara av att avancera och att kara ekonomin.                                                                               

Lämna ett svar