Hemsidan är vår viktigaste informationskanal!

I en serie inlägg så har jag kartlagt och betygsatt samtliga 39 ettanlags hemsidor. Det lag som hade allra bäst sida var Boden, därför var det naturligt att göra en intervju med dom om varför de tycker en bra, uppdaterad hemsida är viktig och om det inte räcker med att vara aktiv på sociala medier. Julia Åström är skribent på sidan och är säker på sin sak:

Hemsidan är vår viktigaste informationskanal.

Ni fick full pott i betyg när kmhockey.se betygsatte er hemsida, spontan kommentar om det?!

– Det är kul att fler utifrån uppmärksammar vår hemsida.

Varför tycker du att det är viktigt att ha en levande och aktiv hemsida?

– Hemsidan är enligt oss vår viktigaste informationskanal och en samlingsplats för all vår information som vi hela tiden jobbar för ska synas här och vara lätt att hitta. För att ha en levande och aktiv hemsida är det dels viktigt med kontinuitet – att man som läsare och supporter kan förvänta sig att matchdagar kan jag läsa om det här osv. Det är även viktigt med nyheter och spännande nya inslag. Vi försöker utveckla vårt sätt att delge information och skapa intresse. Vi har tidigare haft bland annat podcast och ”Käka puck” (webb-tv), men man ska komma ihåg att eftersom det mesta utförs ideellt har vi ibland mer tid och möjlighet än andra gånger, med det gäller att våga prova för att lyckas. Just nu jobbar vi för att kunna publicera ett infobrev till föreningens intressenter varje kvartal.

Märker du någon gång att hemsidan gör/gjort skillnad?

– Ja, eftersom att allting finns samlat här på ett överskådligt sätt. Det är lättare att via hemsidan se hela vårt spelschema än att leta reda på just våra matcher i hela Allettans spelschema. De gånger det saknas någonting på hemsidan så märks det. Då får vi många frågor, vilket är ett tecken på att hemsidan används och att informationen här går fram, och saknas när den saknas, så att säga.

Det finns dom som menar att en levande hemsida är onödig, att det är sociala medier som gäller bara. Vad har du för kommentar till dom?

Vi har dels märkt att en del av våra supportrar inte har sociala medier, sedan även att hemsidan fungerar bättre som en samlingsplats där det är enkelt att trycka på exempelvis ”spelschema” i menyn för att få den specifika infon. I sociala medier hamnar ju allting mer i ett brus, förvisso kan man även på sociala medier välja att gå in på Boden Hockeys kanaler, men där hamnar all information blandad och det är svårare för besökaren att leta reda på specifik info. Allra bäst fungerar sociala meder och en hemsida i kombination, som komplement till varandra.

Hur många är ni som har hand om hemsidan?

– Vi är många som hjälps åt med att hålla vår hemsida levande. I dagsläget är vi två skribenter, en som jobbar med bildbearbetning till affischer mm, en som jobbar med video, tre som är duktiga på att göra intervjuer och en fotograf. Dessutom är det ju hela tiden en dialog med hela föreningen avseende vilken information som ska publiceras, allt ifrån styrelse, marknadssida och sportgrupp. Vi får heller inte glömma att spelare och tränare är duktiga på att ställa upp på intervjuer mm.

Hur mycket tid lägger ni?

– Det är såklart lite olika men en normal vecka ca 10 timmar/vecka.

Vad har du för tips till klubbar som vill ha en mer aktiv hemsida?

– Hjälps åt. Det är klyschigt – men ingen kan göra allt och alla kan göra något. Det är även garanterat så att man är bra på och tycker om att göra olika saker.

Lämna ett svar