Egna produkter offras på framgångens altare

Förra säsongen hade Nybro fyra egna produkter i laget. Men sedan Melker Bergman igår lämnat beskedet att han lämnar laget på grund av bristande speltid så lämnar också den sista egna produkten den allsvenska kandidaten. Den allsvenska kandidaten står nu alltså med noll egna produkter i truppen, ett resultat av att egna produkter offras på framgångens altare. För att nå framgång får det helt enkelt vara värt att de egna produkterna inte längre får en plats i laget, de får söka sig någon annanstans.

Men måste det inte se ut så för att nå framgång kanske någon undrar. Det gjorde jag med och därför sammanställde jag en lista över antalet egna produkter i SHL, allsvenskan och Hockeyettan. Så här ser den ut:

Antalet egna produkter i laget.

Som ni kan se så är det en överväldigande majoritet av lagen i SHL och allsvenskan som har egna produkter i laget. Och kikar vi på de största favoriterna i hockeyettan, lag som Boden (5), Hudiksvall (1), Väsby (3), Mariestad (7), Vimmerby (5), Karlskrona (2) och Östersund (2) så har de alla åtminstone en egen produkt i laget. Det verkar med andra ord gå att fixa i alla dessa klubbar, varför inte i Nybro?

Nybrofans invänder säkert att de inte platsar. Men var man nödvändigt tvungen att ha en så bra sjätte/sjundeback att Bergman inte såg någon möjlighet att få en rimlig speltid? Hade man inte kunnat satsa en del av pengarna man nu satsat på dyra värvningar utifrån på den egna produkten Rasmus Johansson så att han kanske valt att fortsätta?

För mig som engagerad supporter, för sponsorer och framför allt för de egna unga killarna i ungdomslagen så tror jag det är viktigt att i alla fall ha någon egen produkt att se upp till. Att visa att man är en förening där man fostras in som liten knatte och sedan kan spela hela vägen upp i a-laget. Att man inte bara är ett a-lag, utan en enhet som hänger ihop!

Lämna ett svar