Halmstad fortsätter att vara en kraft att räkna med, trots att man inte har den största spelarbudgeten. Senast föll man i en femte och avgörande match i södersemifinalen mot Karlskrona, och man hoppas kunna nå ännu längre kommande säsong genom att kunna bygga på till stora delar samma lag. Men det finns tre andra lag som blir extra tuffa att rå på enligt Halmstads sportchef Niklas Söderström:
– Troja, Vita Hästen och KHK har störst muskler.
Vad har du att säga om er grundserie säsongen som gick, ni kom sexa…?
– Det är helt ok, vi hade som mål att vara topp 6. Vi hade en rejäl svacka i januari men studsade tillbaka i slutet av grundserien.
Vad tyckte du om det nya upplägget med 2*20 lag?
– Det var lite spännande med nytt serieupplägg. Sedan tyckte några av våra äldre killar främst att det var lite ostrukturerat, då det stundtals var väldigt tätt med matcher och ibland kunde det gå två veckor utan matcher. Sedan var det svårt att hålla koll på placeringarna med, när det skiljde flera spelade matcher mellan lagen, det var lite ”otakt”.
– Jag kan också tycka att serien var uppdelad alldeles för tidigt, den var i princip tvådelad redan i november, redan då kunde man förutse vilka lag som skulle komma på den övre halvan, jag kan ju tycka man behövde några fler streck, serien var avgjord för tidigt. Sedan måste man komma ihåg att det var ett test, så det finns saker att slipa på. Vi har fått tycka till om upplägget och det är bra.
– Sedan handlar det om publik med, det drar mer folk när man möter lag från närområdet, då har det ofta byggts upp en rivalitet. Nu får vi tillbaka Troja, de kommer locka mer publik än något random Stockholmslag.
Då går vi vidare tills slutspelet där ni först slog ut Vita Hästen med 3-0 i matchen men sedan föll i södersemin mot Karlskrona. Vad tycker du om ert slutspel?
– Vi började väldigt starkt och vann tre raka mot Vita Hästen och spelade riktigt bra. Sedan kom vi inte upp i samma nivå mot KHK, men det var ändå små marginaler som avgjorde, de vann med 2-1 i femte och avgörande matchen. Det kändes tufft att åka ut med uddamålet. Men det var powerplayet som inte kom igång riktigt och även boxplay var bättre tidigare. Det var det som skiljde oss, de hade bättre powerplay än oss, men ändå var det väldigt små marginaler som avgjorde till slut.
Nu väntar en ändring i slutspelet med val i kvartsfinal och möjlighet att möta norrlag från kvartfinal och framåt. Vad tycker du om det?
– Det tycker jag är bra, kommer du högt upp i serien tycker jag du ska kunna välja motstånd. Det blir en sporre för lagen som blir valda med, men det ska vara en fördel när man gjort en bra grundserie. Då blir det viktigt att komma topp tre och få välja tidigt hela vägen, det tror jag är bra.
Då går vi över till silly season, Victor Gagic aviserade att han slutar med hockeyn i en intervju efter uttåget. Tror du att det blir så eller kan du övertala honom att köra en säsong till?
– Det är klart att det är funderingar från hans sida, men det är absolut inget spikat. Det är klart att när man får frågan direkt efter så vill man bara spy på eländet, men jag ska ha ett snack med honom här imorgon, jag har låtit honom vara, men jag tror att han fortsätter.
Blir det några andra spelartapp tror du?
– Det är några av de äldre med barn, tongivande spelare, som tyckt det varit jobbigt med de längre resorna som blivit, som funderar lite grann på framtiden. Men vi hoppas och tror att de flesta ska fortsätta, det känns så i alla fall.
Än så länge har ni sex spelare under kontrakt, alla förlängningar. Vilka är du mest nöjd med?
– Jag tycker alla har varit viktiga spelare för oss. Tengvall skrev tvåårskontrakt förra säsongen, han var väldigt stark i slutspelet. Backen Anton Berglund var ny inför förra säsongen och blev bara bättre ju längre säsongen gick. Sedan några av de andra skrev jag med tidigare, som Klarin som fick ett stort genombrott under säsongen, det var kul att det släppte för honom i år. Oscar Johansson skrev jag också tidigt med, och Artursson, två spelare som växte under hela säsongen. Sedan Otto Stahre som jag gjorde klart med förra veckan. Han hade otur med skador under säsongen, men det är en skicklig spelare som vi tror mycket på. Vi vill förlänga med många fler från truppen, sedan får vi se om några försvinner, vi har lite nyförvärv vi har kontakt med. Men vi jobbar först och främst med befintlig trupp, vi börjar inte i fel ände. Många revanchlusta och vill studsa tillbaka igen. Men någon ny kan det bli. Sedan försöker vi hitta rätt med vad vi behöver för att spetsa till oss med.
Ett namn jag antar att ni pratat med är Hannes Lindström, en klassback som varit hos er tidigare men som nu lämnar Karlskrona. Det pratas om Stockholm för hans del, tror du han går att övertalas till att återvända?
-Jag vet att han tittar mot Stockholm, men vi vet vad han kan tillföra, det är så klart en spelare som kan vara intressant, även om det kanske är lite långsökt. Men vi vet ju vad vi får i en sådan spelare. Samma med Lucas Sjöblom, han försökte vi också få tillbaka, men nu valde han Troja istället. Men vi vill gärna ha tillbaka spelare som varit här tidigare.
Vad vill du ha för profil på nyförvärven?
– Jag tycker att vi hade en bred och bra backsida, vi fick in Bothén sent under säsongen med och vi har många unga och utvecklingsbara backar. Så backsidan behöver bara ersättas om någon lämnar. Forwardssidan vill vi ha in lite mer skicklighet i, spelare som kan gör poäng. VI kanske inte hade de där som tryckte dit puckarna förra säsongen.
Så en naturlig målskytt står högt upp?
– Ja och han får gärna ha andra egenskaper med, sedan om man tappar spelare så kanske man behöver fylla på med.
Det låter som att ni kommer ha en tämligen intakt trupp säsongen som kommer…
– Ja vi vill inte ha 10 nya, men kanske 3-4 stycken som kan lyfta laget. Annars var vi väldigt nöjda med truppen vi hade, vi tror vi kan då ut mer av den med. Men självklart blir det några nya in.
Vad blir er målsättning?
– Vi vill ta steg varje år. Visby gick upp i år, de kom femma vilket visar på hur otroligt jämn den södra serien var, Dalen kom inte ens topp 10 trots att det är ett väldigt bra lag. Så serien var väldigt jämn, det hade lika gärna kunnat vara något annat lag än Visby som gick upp. Vi har varit med där uppe och vill för att få upp intresset vara med ännu längre säsongen som kommer.
Ja du nämner publikintresset. Ni har inte så mp ånga trogna åskådare, men när det blir enkrona eller stora matcher lockar ni väldigt mycket folk. Det verkar finnas ett latent intresse i Halmstad!
– Ja vi ser att det finns ett intresse, vi hade mest publik av alla i slutspelet. Nu får vi dessutom Troja i grundserien vilket ger mer publik än andra lag, man ser ju vilka matcher folk kommer på. Men det positiva är att det var ett fantastiskt drag i slutspelet och i vissa grundseriematcher, det handlar om att få dem kontinuerligt, och då måste man tillhöra toppen, då kommer de.
Vilka ser du som favoriter i södra? Du får nämna tre lag.
Det är som sagt var en väldigt jämn serie, men Troja, Karlskrona och Vita Hästen är väl de tre lagen med störst muskler. Sedan finns det flera andra lag med, som Tranås, Mariestad, Borås och vi ser gärna att vi är där med.
Foto: Halland i fokus
Hjälp oss fortsätta bevaka hockeyn – bjud på en kaffe.

Diskussion
Kommentarer
Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.
Bli först med att kommentera.
VIP-kommentarer
För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.