Artikel

Sportchefen med tusen järn i elden!

11 maj, 2026 • avslöjanden

En del klubbar har heltidsanställda sportchefer som inte gör annat än har koll på spelare hela dagarna. Andra kombinerar det med att vara tränare för a-laget. Men ingen sportchef i ettan har mer att göra än Grums Johan Erkgärds.

Det finns sportchefer som är heltidsanställda som sportchefer, men jag läste att du inte bara är det, du har hand om hockeygym och juniorerna och att du dessutom är tränare för a-laget. Det låter som ett jobb 24/7!

– Ja och vi har dessutom dubbla U18 och U20 lag så det blir en hel del att göra. Så nu när säsongen när man egentligen ska ladda batterierna lite så ska man ha utvecklingssamtal med alla elever och även med spelarna samtidigt som man ska värva spelare och tillsätta ledare, så det finns att göra även då. Men det funkar inte en säsong till, jag måste ha lite avlastning, med antingen en tränare för a-laget eller någon som kan ta hand om hockeygym, jag har ju familj dessutom som måste få sin tid.

Jag tänkte att vi ska prata om säsongen som gick, ni var nykomlingar och i mitt tycke så spelade ni bättre än ni fick betalt för. Det var många hedervärda förluster…

– Ja, det håller jag med om, men nu med lite distans till det då man funderat på vad som gick snett, det var många uddamålsförluster och mål i tom bur, men det grundade sig i att vi var för dåligt förberedda, fysiken var inte på plats. Sedan hade vi inte heller tillräckligt bra spelare offensivt, det var för få som bidrog offensivt. Men generellt så var det ofta fysiken som vägde över till andra lagets fördel.

Är du ändå nöjd med det killarna presterade spelmässigt?

– Ja, jag kan inte begära mer av spelarna, vi var ett tvåanlag som tog sig an ettan, så prestationsmässigt är jag nöjd, men inte poängmässigt.

Hur var serien annars att spela i, var det ett större steg än du trott?

– Så pass mycket erfarenhet har jag av ettan så jag visste att steget var stort. Det är bättre spelare och de är bättre förberedda, men det går inte förbereda ett helt lag för det, de måste få uppleva det själva, nu har de gjort det. Så steget var inte så stort så att vi fick en chock, men de behöver uppleva det och nu har vi gjort det.

Vad är skillnaden mot tvåan?

– Seriositeten och fysiken främst. Spelarna är större och starkare, och det är en helt annan struktur på spelet, det är bättre coacher och spelare, den strukturen finns inte i tvåan. Så fysiken och strukturen är den största skillnaden.

Kvalspelet, hur var det?

– Det var lite som förväntat. Vi gick från en säsong där vi kunde spela utan press till att vara favoriter med den press det innebär. Och visst var det lite nervöst på sina håll, men i slutändan visade vi att vi var ett mycket bättre hockeylag än de andra.

Vad tog ni med er från seriespelet till kvalet?

– Sista tredjedelen. Hur svårt det är att göra mål när det blir struktur på motståndet och desperationen som krävs då, det tog vi med oss till kvalserien och det gjorde skillnad.

Det blir lite förändringar på serieupplägget till nästa år med fyra lag som får kvala sig kvar och det blir inget kvalspel mot tvåanlag. Vad tycker du om det?

– Både SHL och allsvenskan har ett liknande att ett lag åker ur utan kval mot lag nerifrån, så på så sätt kanske det blir lite samma i ettan, men jag tycker ärligt talat det är en enorm skillnad mellan tvåan och ettan, så jag vet inte vad jag ska tycka om det.

Vad tar ni mer er från säsongen?

– Det är framför allt att man inte kan kasta bort ett byte, samt desperationen som krävs för att göra mål. Så kan vi dra lärdom från det så kan vi plocka mer poäng. Det kommer inte bli några stora förändringar i laget, de vi hade var så pass bra att de förtjänar ett år till.

Du var inne på att ni var för dåligt förberedda fysiskt, innebär det att ni kommer köra hårdare sommarträning i sommar?

Ja det stämmer, förra året hade vi ingen sommarträning, men i år kommer Martin Johansson med förflutet från flera SHL-klubbar ha ansvar för att köra sommarträning med killarna. Så vi kommer att komma med bättre förberedelser, så det ska inte vara på grund av de fysiska förberedelserna vi kommer förlora, då får vi skylla på annat, hehe

Ni har fått in ett riktigt fint nyförvärv i Victor Stark, vad hoppas ni få ut av honom?

– Otroligt mycket, den perioden han var i Forshaga så ledde han deras interna poängliga. Det är en sådan spelare vi saknade som kan avgöra matcher till vår fördel. Trots att han är ung kommer han att få en papparoll i vårt lag. Han har en hel del erfarenhet de andra inte har, sedan hoppas jag att han kan bidra offensivt.

Blir det några mer förstärkningar?

– Vi har lite hugg på en back och en forward och kanske någon målvakt till, så vi har någon krok ute, så hoppas på någon mer kommer in.

Det verkar stå väldigt still i Forshagas lagbygge, kan det bli nyförvärv därifrån?

– Jag vet inte hur det ser ut där, men de hade ett ruskigt bra lag säsongen som gick så visst finns det namn där som skulle ge vårat lag luft.

Hur ser målsättningen ut inför säsongen

– Egentligen handlar det om att vi ska bli bättre. Vi vill inte vara bland de fyra sista utan utmana om en topp 10-plats om vi går i mål med de gubbar vi vill gå i mål med. Men samtidigt är vi medvetna om att konkurrensen är otroligt tuff, topp tio håller väldigt hög klass, det är verkligen inga brödgäng.

Till sist: Hur ska Grums kunna etablera sig i ettan på lång sikt?

– Genom att ha en en väldigt välmående och fungerande juniorverksamhet så stommen kan vara från egna led. Det ställer höga krav på ledare och spelare från åk 1 i hockeygymnasiet. Men vi har duktiga juniorer, två har två U18 och två U20-lag, U18 gick upp i U18 Nationell och U20 kvalade mot U20 Nationell, så vi är på bra nivå. Vi har ingen kris när vi får skador och sjukdomar som vissa klubbar utan juniorlag på tillräckligt hög nivå, utan vi kan fylla på med spelare om det behövs. Spelare längre ner i hierarkin och någon spets ska vi kunna få fram själva, ska vi värva något så måste det vara spelare som kan gå rakt in och göra skillnad.

Foto: Sofie Alexandra Kitteröd

0 gillar

Tycker du om våra nyheter? Stöd oss gärna med en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.