En vecka har gått sedan senaste sillykollen, därmed är det hög tid att ge er spaningar om de senaste övergångarna och iakttagelser av truppbyggen!
Grästorp fortsätter överträffa sig själva
Att Grästorp har en stark silly uppmärksammade jag redan i förra sillykollen, men under veckan har Västgötarna fortsatt presentera nyförvärv som är starkare än vad man normalt lyckas landa. Det verkar som att nya tränaren Andreas Appelgren är en tränare som lockar till sig bra spelare. Den senaste Grästorpsvärvningen har ju egen erfarenhet av att spela under den meriterade tränaren, då Simon Svensson gjorde sina första seniorår under Appelgrens ledning i Mariestad. Där får man in en toppback defensivt i ligan som kommer betyda mycket för dem. Spelar väldigt fysiskt och täcker skott som få andra. Målvaktsvärvningen av Ian Blomqvist kan också visa sig vara en guldvärvning. En målvakt som kanske inte riktigt fått ut sitt max de senaste åren, men med en skyhög kapacitet.
Mariestad förlänger
Mariestad satte upp som mål att få kontinuitet efter ett par år med rätt stor omsättning. Det verkar man lyckas väldigt bra med, då man redan har förlängt med 13 spelare från föregående års trupp. Nyförvärven är med undantag av rutinerade Karl Jonsson unga och lovande. Såväl centern Oliver Marcelius som Vidar Blixt har dock fått väldigt goda vitsord, det ska bli spännande att se om de kan tillföra direkt på seniornivå. Mariestad har endast 3-4 spelare kvar att värva, varav tre spetsar. Med rätt namn in där så kan man ställa ett starkare ben på laget kommande säsong.
Lindlöven förlänger
Apropå att fortsätta med sin stomme. Lindlöven har byggt på en och samma stomme i flera år nu och verkar vara inne på samma spår även denna säsong. För med undantag av stjärnan Sebastian Falk så ser man ut att få behålla många av sina andra spetsar. Vilmer Grundström, Lukas Johansson och Lukas Johansson hade fina anbud från andra klubbar att ta ställning till men blir ändå kvar, det är starkt gjort av norrfinalisten. Och Filip Runbjer är ingen dålig ersättare för Falk och Joshua Karlsson ger laget en fysisk dimension i försvarsspelet man saknade förra säsongen.
Toppvärvningarna!
Vi har också fått se två riktiga klassvärvningar sedan senast. Det handlar givetvis främst om Vita Hästens värvning av Sebastian Kaijser, det är ingen överdrift att kalla honom för den starkaste värvningen så här långt. En tämligen komplett spelare på ettannivå. Stark som få, grymt spelsinne, bra skott och bra skridskoåkning. Därtill en ledare på isen. Med Kaijser så visar Hästen att man vill vara laget att slå i vinter.
Även Tingsryd har gjort en riktigt fin värvning. Det handlar om Filip Barklund, en fartfylld ytter med bra spelsinne som jag tror kommer passa som handen i handsken i Tingsryds höghastighetsspel.
Väsby tränar kl 14
Många kanske undrar varför Väsby tappar så många spelare. Hela elva spelare har ju lämnat, varav sju(!) till Vallentuna, en klubb man normalt inte tappar spelare till. Särskilt inte en toppspelare som Pontus Karlsson. Men nu kan jag avslöja orsaken: Väsby har nämligen valt att tidigarelägga träningarna inför kommande säsong, till klockan 14. Det skulle givetvis spelarna inte ha problem med bara klubben ersatte spelarna för den tiden man nu måste jobba kortare, något klubben inte var villiga till. Därmed så blir det nu ekonomiskt fördelaktigt för spelarna att spela för Vallentuna som tränare efter arbetsdagens slut vid kl 16.
Det orättvisa avtalet
För en månad sedan så sajnade Tingsryd en förlängning med energiyttern Valdemar Vesterlund. Men tyvärr spelar sådant inte någon roll, för allsvenskan har på något vis lyckats få till ett avtal som säger att de kan plocka även ettanspelare under kontrakt fram till den 17/7. Och häromdagen så kungjorde Kalmar att man utnyttjade detta och sajnade Vesterlund för nästa säsong. I mitt tycke är det ett tydligt tecken på hur allsvenskan gör som de vill, hockeyettan har inget att säga till om.
Boden nästa?
Bodens sportchef utlovade en riktig kanon och det fick Bodenfansen att drömma om att NHL-spelaren Oscar Sundqvist eller Liigabacken August Tornberg skulle åter beträda isen i Boden. Men självklart så är det rätt orealistiskt att spelare av den kalibern skulle vända åter till ettan. Kan det istället kanske handla om Nybroforwarden Felix Olsson? 30-åringen har ett gäng poängstarka allsvenska säsonger i allsvenskan men väljer nu att inte förlänga med Nybro då ”han längtar tillbaka till norr”. Det skulle givetvis vara en grym värvning för Boden, om det nu inte blir Kalix, som också flaggat för en kanon på ingång. Felix har ju tidigare spelat för Kalix, men inte för Boden. Kan det vara en dragkamp mellan de två rivalerna?
Rätt igen!
Många var skeptiska när jag kom med avslöjandet att toppbacken Viktor Nilsson Westlund skulle lämna Tranås till förmån för Munkfors i tvåan. Han stod för 38 poäng under säsongen och var med det fyra i hela ettans poängliga för backar, vilket snarare förde tankarna till att han skulle försvinna uppåt snarare än nedåt i seriesystemet. Men så blev det alltså inte, och därmed så fick jag återigen rätt i mitt avslöjande, därmed är jag 100%-ig i mina avslöjanden så här långt denna säsong. Förra säsongen hamnade jag på drygt 97% korrekthet, en siffra jag var väldigt nöjd med. Kan jag slå det i år?
Apropå Tranås så värvar de målvakten Emil Ranehamn. En målvakt som jagade allsvenskt kontrakt inför förra säsongen utan lycka, och fick återvända lite med svansen mellan benen till Borlänge. Där var dock Hampus Vallin en tuff konkurrent, och nu blir Vallin kvar medan Ranehamn alltså fullbordar Tranås målvaktspar. Han kan nog ersätta flyktade Philip Aldenrud på ett bra sätt.
Gillar du vårt jobb? Bjud oss gärna på en kaffe.

Diskussion
Kommentarer
Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.
Bli först med att kommentera.
VIP-kommentarer
För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.