Jens Gustavsson har haft ett händelserikt år. Först förde han upp Troja i allsvenskan som tränare, men fick sparken i december för att sedan sex veckor senare bli sportchef i samma klubb. En roll som sedan skulle bli klubbchefsroll som han sedan valde tacka nej till och istället blev han tränare för nyallsvenska Visby, en tjänst han tillträder om några veckor. Kmhockey.se kan nu i en lång intervju höra hans ord om den turbulenta tiden, om Trojas problem med att etablera sig i allsvenskan, ambitoonen med det nya Trojabygget, men även hans syn hans framtida klubb Visbys möjligheter.
Du kommer från en ganska turbulent säsong för egen del, hur upplevde du den?
– Jag förstår att den kan uppfattas som turbulent, men för egen del upplevde jag det inte så. Jag fick gå i december och var ledig i sex veckor innan jag fick komma tillbaka, det var nog mer turbulent i föreningen tycker jag
Hur upplevde du den turbulensen?
– Jag tycker det varit kommunikationsbrist och därav har det fattats en del beslut felaktiga med facit i hand. När vi gick upp var det en styrelse och vi hade lagt upp en plan med den styrelsen, sedan var det årsmöte och det blev en ny styrelse i juni. Den nya styrelsen förväntade jag mig att de skulle sätta sig ned med oss och prata om planen och hur vi låg till och tänkte, men de lyssnade aldrig av ordentligt och då blev det olika spår. Tobias Johansson, som var tänkt att assistera mig, blev plötsligt sportchef och jag fick kliva åt sidan och bli hans assisterande. Sedan såg han till att jag fick kliva åt sidan. Jag har inget emot honom som person, men vi hade olika syn på vilken väg vi skulle ta.
Trojas sejour i allsvenskan blev bara ettårig, vad är din syn, varför räckte ni inte till?
– När man kommer upp som nykomling så är det en tuff liga och små marginaler, jag har en del i det, att jag missade på några av våra importvärvningar, hade de lyckats bättre hade det kunnat vara skillnaden. Det i kombination med målsättningen som sattes upp, det blev för tufft. Man satte målet att komma topp tio direkt och att sedan vara topp 20 i Sverige. Idrotten är så kommersialiserad, så pengar styr. Och det stämmer det som sägs att vi har haft den högsta allsvenska budgeten någonsin för Troja, men med inflationen som varit så har de andra lagen ökat med, säsongen som gick var det bara Vimmerby och Almtuna som hade lägre spelarbudget och Vimmerby hade i princip samma. Ska man upp topp tio som var klubbens målsättning så måste du upp tre miljoner till. Så man kan säga att vi hade en treårsplan efter vårt första år, sedan gick vi upp på två år, det kanske var ett år för tidigt, med ett år ytterligare i ettan hade man kunnat bygg på ekonomin lite bättre. Som jag ser det behövde man lägga en budget på mellan en och en och en halv miljon ytterligare, det gjorde till exempel Nybro, de satsade extra sitt första år och lyckades hänga kvar.
En lite provocerande fråga kanske: Vad gör det så svårt att etablera sig för Troja just, lag som Vimmerby, Östersund, Kalmar och Nybro lyckas ju?
– Det är en mycket bra fråga, den stora 10 000-kronorsfrågan. Men nu har man gått upp och åkt ut direkt tre gånger i rad, och det är olika människor varje gång, så det kan inte alltid vara personerna det beror på. Jag tror att man inte gjort en ordentlig analys varför det händer. Sedan tror jag att det inte är nyhetens behag för Ljungbyborna att spela allsvenskan, de är vana att möta allsvenska lag. För lag som Kalmar, de var bottenlag första säsongen, men folk kom och var nyfikna och kollar ändå. Vimmerby hängde kvar via kval första säsongen och då jublade hela staden. I Troja så har man en kanske lite orimlig självbild, man vill vara topp 20 i Sverige, ska man ha den målsättningen så måste man ha en ordentlig plan med en ekonomi som håller.
Hur ser ditt arbete ut just nu, har du börjat jobba något med Visby eller är allt fokus Troja fortfarande?
– Det mesta fokuset är på Troja, men sedan är det klart att jag har en dialog med André på kvällarna. Där är jag tränare, men en sportchef tar aldrig in en spelare som en tränare inte vill ha. Jag har haft fyra fantastiska år i Ljungby och jag vill hjälpa de nya i sportgruppen att få en bra start och hjälpa till så att Troja ska bli ett topplag. Vi kommer ställa ett slutspelslag på papperet. Sedan är jag sekreterare i sportgruppen kan man säga, det är jag som skriver kontrakten och sköter förhandlingarna, men det är Tobias Törnqvist som bestämmer vilken spelare de ska ha och vilken lön han kan tänka sig att betala. Han har lärt sig mycket av mig under våra fyra år tillsammans. Han kan mer än vad han tror lch tar över mer och mer.
Blir det första tjing för Troja på Visbyspelarna nu?
– De som inte blir kvar menar du? Det kan jag inte säga, agenterna skickar nog ut till alla klubbar så blir det huggsexa sedan. André sköter vilka som ska vara kvar, jag har gett han lite input att inte behålla för många spelare, så jag ska titta på spelare för topp två-lines som ska vara erfarna spelare.
Troja ska ha ett lokalt lagbygge, vad innebär det?
- Vi har under mina år alltid sagt att vi vill ha spelare med Trojakoppning, så finns det spelare som ute i landet som kan tillföra oss, så vill vi gärna ha hem dem. Väljer vi mellan två likvärdiga spelare så väljer vi den med kopplingen först. Men spelarna måste också vara tillräckligt bra, vi kan även ta in spets utan koppling. Men spelare som Lucas Käkelä, som kom från Göteborg men gick hockeygym här, han räknar vi som en lokal kille, samma med Dennis Fröland, som har jobb, hus och familj här trots att han inte kommer härifrån från början, räknar vi också som en lokal spelare. Värvningen av Lukas Sjöblom är ett bra exempel, vi fick chansen att ta hem honom och då gjorde vi det. Vi vill gärna ha hit spelare som fostrats här eller spelat här, och det lyckas vi ofta bra med, vilket är ett tecken på att Troja är duktiga på att få fram talanger i olika åldrar. Så visst, lokal förankring, men det kommer spetsas med spelare utifrån med.
Ett exempel på spelare med lokal förankring som ni ryktas ha sajnat är Martin Fransson. Ligger det någon sanning i att han är klar för er?
– Det är inget att hymla om att vi har en dialog med honom, hans flickvän är härifrån, och han var här i april, då hans hem är här, så vi har en tät dialog att få hem honom. Men han har ett gällande kontrakt med Mora, så vi får se om han får spela där eller inte, bollen ligger lite hos dem. Men visst stämmer det att vi är intresserade.
Siktar Troja på en snabb återkomst?
– Nej, det lanseras ingett återtåg som går i kras sedan. Det handlar om att ha en ekonomi i balans. Vi har lagt en treårsplan, där vi år ett ska vara ett slutspelslag. Sedan kommer det ta tid, det blir till stora delar ett nytt lag vi ställer på benen till hösten. Det är många spelare vi haft i fyra år nu, så det kan vara dags att bygga en ny stomme och då får det ta lite tid. Som ”Lillis” (Lars Lövblom, sportchef Hudiksvall) så i en intervju med dig, att till slut måste man byta ut spelare, för de höjer sin lön så mycket så till slut gör de inte rätt för lönen, det blir ett naturligt kretslopp.
Hur ser du på konkurrensen i ettan?
– Jag tycker att ettan håller väldigt hög nivå. Sedan kommer det att debatteras till döddagar om vilken serie som är bäst, men jag tror att topplagen i norr är lika bra som de i söder, men samtidigt är de topplagen rätt mycket bättre än de andra lagen där bakom. I söder är det betydligt fler bra lag, där kan man lätt räkna upp tio lag som alla kan vinna serien, och det lär inte bli lätt att komma topp sex i år. I norr kan det bli väldigt glest med toppmatcher, medan man i söder kan få möta Tingsryd, Mariestad, Vita Hästen och Tranås på en vecka, det skapar en fysisk och mental hårdhet när man spelar tuffa matcher kväll efter kväll. Ta Hudiksvall, som inte förlorat på en hel säsong i princip, och så gör du det i finalspelet, då kan du kanske inte hantera det. Vi hade en krokig väg när vi gick upp, med flera motgångar, men vi lärde oss at hantera det och kom ut starkare på andra sidan. Hudiksvall har ingen erfarenhet och därmed så får de heller aldrig lära sig den hårdheten som krävs. Men ettan håller väldigt hög klass, jag hade inte tränat något ettanlag innan Troja utan bara lag högre upp, och jag tycker den håller väldigt hög nivå. Sedan tycker jag att bara blir fler och fler bra lag med, det är många som gör det bra med de resurser man har. Sedan är jag av den uppfattningen att det inte ska vara 40 lag i ettan, i mitt tycke räcker det att ha tolv lag i SHL och allsvenskan, sedan kan det vara två tolvlagsserier i ettan. På så vis så blir tvåan bättre med. Jag kan inte förstå varför vi bara har tre divisioner i ishockeyn, i fotboll har man ner till sjuan och åttan, gör du det tuffare att spela i de högre serierna så höjs ju klassen även på serierna längre ner. Plus att man vinner på att serierna blir mer lokala, det blir billigare att hålla på för föreningarna då.
Hur ser du på Visbys möjligheter att etablera sig på allsvensk nivå?
– Jag tycker att de har goda förutsättningar, det var det som lockade. Sedan är det inte enkelt, men i Visby finns det en framåtanda med arenabygge och näringsliv som ställer upp, ja hela Gotland verkar sluta upp. Så det finns en framåtanda som man jobbat fram kontinuerligt under många år, med André Lundholm (sport/klubbchef), ”Säcken” (Hans Särkijärvi, tränare) , och ordföranden Eva Werkelin. Så det finns ganska goda möjligheter skulle jag säga. Det är också ganska många spelare som verkar vilja komma till Visby, det kanske verkar lite exotiskt. Sedan har de inte spikat budgeten ännu, men det kommer att vara en hårdare satsning än den Troja gjorde, så man kommer inte ligger i botten, kanske någon miljon eller en och en halv mer, det räcker.
Du har berört det tidigare, men hur många spelare kommer ni ta med er upp?
– Mellan åtta och tio max, jag tror vi behöver ha in två toplines som bidragit på nivån innan.
Vad tar du med dig för lärdom från säsongen som du kan ha nytta av i Visby?
– Det är framför allt kanske att jag behöver skruva på min offensiv playbook, att inte spela med så mycket puck som vi gjorde i ettan. Jag har diskuterat det med ”Säcken”, hans defensiva tänk med min offensiv tror jag vi kan omarbeta till en bra hybrid, det tror jag kan bli riktigt bra. Sedan vet jag att mitt spel håller i allsvenskan med, bara man har spelare som håller för det. Det gjorde det i Oskarshamn då vi var med i toppen, men det hade vi kanske inte i Troja. Man måste anpassa sig efter spelarmaterialet, det gäller att hitta en balans. Så spelet vi kan spela avgörs av vilka spelare vi landar med. Men jag drog lärdomen att man måste lägga mer på backsidan och centersidan än vad vi gjorde med Troja, det är där det avgörs, vi hade för svag backbesättning. Vi gjorde mycket mål, men släppte in för många, jag förlitade mig på för många ettanbackar. Det var egentligen bara Tom Hedberg som spelat allsvenskan tidigare., Zach Wytinck hade spelat på hög nivå med, men inte i allsvenskan, backsidan höll för svag nivå.
Hur taggad är du på säsongen som kommer nu då?
– Jag är jättetaggad på att få komma till nytt ställe, det ska bli kul. Sedan har jag ett par veckors jobb här att slutföra först innan fokus hamnar på Visby. Men det är klart att jag är taggat, det ska bli kul att jobba med ”Säcken”, vi är prestigelösa båda två och har haft några telefonsamtal här, det känns spännande.
Vill du stötta KMHockey? En kaffe hjälper oss vidare.

Diskussion
Kommentarer
Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.
Bli först med att kommentera.
VIP-kommentarer
För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.