Artikel

Jag gör detta på min fritid!

9 maj, 2026 • avslöjanden

En av de föreningar som gjort starkast silly season är Dalen. Efter en svag säsong så verkar sportchefen Oscar Josefsson vara inställd på att ta en rejäl revansch, då han radat upp fina nyförvärv. Det måste sägas vara imponerande gjort, dels då Dalen inte har den största plånboken, dels då han sköter sportchefsjobbet på sin fritid!

Du går in på din sjätte säsong som sportchef för Dalen, vad gör jobbet så roligt att du blivit så trogen?

– Jag ställer mig den frågan själv ibland, hahaha. Men jag är en föreningsmänniska och brinner för Dalen. Sedan brinner jag för att se laget ta kliv, det är mina grabbar. Det handlar också om spänningen och se hur långt vi kan ta oss, jag tycker att vi tar kliv åt rätt håll hela tiden, även om förra säsongen inte gick som vi ville. Sedan har det hänt mycket runt klubben med, vi har tagit kliv ekonomiskt och spelmässigt, så det är en positiv resa vi är inne på.

Jobbar du bara med sporten, eller har du andra uppdrag för föreningen med?

– Jag har suttit i styrelsen också, då med fokus på sporten. Men jag kommer hoppa av styrelsen nu då jag gör allt på fritiden, ersättningen för sportchefsjobbet är minimal, utan jag vill att klubben ska maxa resurserna. Framöver så lär vi dock behöva ha en anställd sportchef, men just nu får vi ut mycket av det vi gör tycker jag.

Hur summerar du säsongen som gick, ni kom tolva i grundserien och missade slutspelet?

– Resultatmässigt så är det inget annat än en besvikelse. Grunden till det var att oktober framför allt var tuff för oss, Mentalt satte det sina spår fram till nyår, då hade vi en dålig trend. Men efter jul så tog vi poäng 14 av 17 matcher, så vi kom femma sett till efter jul. Så vi avslutade ändå säsongen med en bra känsla., Men fram till nyår satte vi inte helheten i spelet med puck, vi bjöd på för mycket stora lägen. Det är något vi ska justera till kommande säsong.

Berodde de bjudna lägena på strukturella problem eller var det individuella misstag?

– Det blev individuella misstag för att vi inte var vana vid spelet, gör man fel med puck så blir felen större. Sedan hade vi behövt ha ett bättre målvaktsspel, det tog för lång tid att sätta. Sedan var vi ineffektiva med. Sedan kanske man kan fundera lite kring lagbygget med, jag tycker Inte att vi var för unga, men resan tog längre tid än vi hoppats på. Men avslutade som sagt var bra och kommer in i säsongen med en positiv känsla.

Under denna silly season har du radat upp fina nyförvärv, har du fått mer pengar att handla för eller hur har du lyckats med det?

– Faktum är att jag sitter på samma budget som tidigare, så någon ökning är det inte tal om. Det handlar om att presentera vad vi har att erbjuda, en roll och en idé om vad vi vill med spelaren. Vi har blivit ett mer spelande lag då vi har skickligare spelare. Sedan handlar det om att vi har gjort justeringar i truppen, det var en del tunga beslut att ta när vi gick skilda vägar med en del spelare. Vi har även haft en del tur med Niklas Nousiainen och Carl Ernstig som flyttar hit och att vi då kan plocka in dem. Men vi har satt de positioner vi velat sätta till.

Jag tycker att ni vässat samtliga tre lagdelar, men om vi går igenom dem lite och börjar med målvaktssidan. Där har ni fått in två nyförvärv: Fabian Arwidsson från Karlskrona och Albin Alexandersson från Grums. Hur ser du på målvaktssidan?

– Om vi börjar med Fabian så har vi blivit ett lag som släpper till lite annorlunda lägen. Fabian är en väldigt atletisk målvakt och aktiv med klubban, det saknade vi ifjol. Sedan är det första säsongen med större ansvar för honom. Sedan kommer Albin Andersson att komplettera det bra, han har gjort det bra i sämre lag de senaste åren, nu tar han också ett kliv uppåt. Jag tror att de kommer komplettera varandra bra. Två hungriga målvakter, det behöver vi ha, där har vi justerat upp det absolut.

På backsidan har ni nu fått en imponerande samling etablerad spets kombinerat med riktiga talanger. Är det en perfekt mix?

– På förhand tycker jag det är så. Vi har några med bra rutin och några yngre backar som gjorde en bra resa ifjol. En fördel med att gå lite sämre en säsong är att man kan börja med sillyarbetet tidigare. Därför kunde vi tidigt sätta en bra stomme. Vi tre mer rutinerade backar, där vi i Johannesson vet vi vad vi får, han har en väldigt hög kapacitet. Carl Ernstig är en underskattad back, hur konstigt det än kan låta. Och sedan Daniel Glad som hade en startsträcka förra säsongen men som avslutade säsongen riktigt starkt. De kan sedan stötta de yngre backarna som har en hög potential.  

Även på forwardssidan har ni också vässat rejält, hur ser du på den? Nousiainen, Lilja, Pedersen,

– Vi hade Jesper Thörnberg och Nils Juntorp på kontrakt redan och sajnade tidigt William Romfors, Oliver Wallqvist och Hampus Sandahl, så där hade vi tidigt en bra stomme att bygga på. Vi kände att vi saknade lite djup på centersidan, där var Nousiainen en jackpot. Vi tyckte också att vi var lite för framåtlutad ifjol, vi saknade tyngd och ansvarstagande på forwardssidan. Där fick vi Oscar Lilja och Marcus Pedersen, och även Kling kan nästan räknas som ett nyförvärv då han var skadad mycket säsongen som gick. Så nu känner vi att vi har en bra mix av skicklighet och tyngd. Sedan har vi Hugo Rostedt och William Romfors som är starka, etablerade ettanspelare som tillför rutin. Det gör att de unga kan ta kliv, det känns tryggt.

Det känns som att ni vill ta ett stort kliv framåt säsongen som kommer!

– Det är ambitionen, vi var inte nöjda med säsongen som gick. Vi vill göra det bättre. Truppen är en sak, sedan vill vi skruva på spelet med, vi tog in Emil Bihorac som assisterande tränare som vi tror kommer tillföra en hel del. Jag tycker vi har förutsättningarna för att vara topp 10.

Är det någon förening du skulle byta trupp med?

– Nej, jag vill ju inte klanka ner på mitt eget jobb, hahaha! Nej, men jag brinner för laget och för killarna, vi ska göra det här tillsammans hela vägen. Vi körde igång i april redan och vi har väldigt många spelare på plats redan, så vi laddar stenhårt för en framgångsrik säsong.

Hur ser du på konkurrensen?

– Den är stentuff, det går inte att säga annat. Man kan säga att Mjölby överraskade förra säsongen, men jag tycker att de gjort det bra tidigare säsonger med utan att lyckas riktigt. Sedan tillkommer Troja från allsvenskan och det är många andra som bygger starka lag. Vi fick en lärpeng förra året då vi delar av säsongen hade problem mot topplag och även att stänga matcher mot sämre lag. Men det är utvecklande för spelarna och ligan, Det ska bli kul att se hur killarna tar sig an det.  Det handlar om att vara med från omgång ett. Vi har en 7-8 veckors försäsong, sedan måste man var påkopplad från första nedsläpp.

Vad tyckte du om det nya serieupplägget med två serier med tjugo lag i varje?

– När vi pratade inför förra säsongen så flaggade jag om att ingenmansland blev för stort, det står jag fast vid, det blev negativt för ligan, spänningen och i förlängningen klubbarnas ekonomi. Sedan är det utvecklande att möta flera olika lag, men förändringarna som ligan gör nu när även lag 16 och 17 riskerar nedflyttning är ett steg rätt riktning. Det blir sex lag i ingenmansland istället för åtta, jag hade gärna sett ännu färre, men jag är försiktigt optimistisk, jag tro det blir bra förändringar. Men 40 lag blev lite för mycket, det är för stor skillnad mellan lagen och även mellan norra och södra ettan. Därför så är det positivt att det blir mixat i slutspelet, att norrlag och söderlag kan mötas tidigare.  Jag tror det kommer kännas mer rättvist i slutändan, man kommer komma ifrån känslan att det skiljer för mycket i kvalitet mellan serierna och att norrlagen därför får fördel. Jag ser inget negativt med att man mixar tidigare.

Foto: Halland i fokus

0 gillar

Hjälp oss fortsätta bevaka hockeyn – bjud på en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.