Artikel

Det kommer göra ont att möta Borås!

3 juni, 2026 • avslöjanden

Borås har länge varit en förening som underpresterat sett till pengarna man lagt. Man har värvat många prestigefulla värvningar med mycket poäng på sitt cv, men aldrig fått det att bli ett lag. Det blir sällan det när man enbart värvat offensiv spetskvalitet utan att fundera så mycket på vem som ska göra det hårda jobbet. I år verkar man ha börjat i precis motsatt ända, för jag har nog aldrig sett ett lag med så mycket fysiska rollspelare som Borås har redan. En sak är säker redan nu: Det kommer att göra ont att möta Borås i vinter!

Här är Borås trupp så här långt (utespelare):

Som ni kan se så består den just nu av 13 spelare. Jag har markerat nio av dem med gult. Det är för att alla dessa är spelare som gillar att spela fysiskt, ja de flesta av dem kan man faktiskt kalla elaka utan att överdriva. Hudiksvallsvärvningen Philip Eriksén var deras polis och Simon Eriksson är allmänt känd för att inte lägga några fingrar emellan. Erik Aterius har byggt en karriär av att åka och spela på (eller ofta över) gränsen. Och då har jag inte ens nämnt Philip och William Svensson, två spelare som är kända för att vara på gränsen till brutala. Philip drog på sig 111 utvisningsminuter säsongen som gick! Det kommer kosta ett antal blåmärken när man möter Borås i vinter.

Att ha så många ”elaka” spelare är unikt för ett ettanlag, jag kan inte komma på något lag med så många ”busar”. Men det är antagligen också en medveten strategi för att nå långt i ett slutspel. För alla såg vad fysiken gjorde för Visby säsongen som gick. Alla har dragit slutsatser att man måste vara väl rustade fysiskt för att nå långt i ett slutspel. Karlskrona är ett annat lag som bygger betydligt mer fysik i sitt lag inför kommande säsong, just för att man drog slutsatsen att bara fart inte räcker. Och fler klubbar går i samma fotspår. Men inget lag kommer att vara lika fysiska i vinter som Borås!

Det är faktiskt nästan lite lustigt att se Borås lag växa fram. Från att ha varit ett framtungt lag med massor med offensiva skills, så har man nu helt sadlat om och blivit ett brunkargäng, även om spelare som Anton Davidsson, Christian Lindberg med flera givetvis har skills med. Men ska det inte helt kantra och bli FÖR fysiskt och brunkigt, så behöver nog resten av lagbygget innehålla spelare med andra attribut, just såna spelare som man tidigare nästan enbart haft, offensiva, skillade spelare. Det bli spännande att följa framtida värvningar, att Borås vill nå långt i ett slutspel är dock redan ställt utom allt rimligt tvivel. Se upp för Borås, både i fysisk bemärkelse och i bemärkelsen att de mycket väl kan vara laget att slå i vinter.

0 gillar

Gillar du vårt jobb? Bjud oss gärna på en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.