Artikel

Då kommer alla höja på ögonbrynen!

10 maj, 2026 • analys

Jens Hellgren anställdes som sportchef i Boden i februari, nu har han börjat bygga ett nytt Bodenlag med högre ambitioner. Nästa säsong vill man nå längre än i år, och man ska göra det med ett vassare lagbygge, kanske spetsat med någon riktig kanon.  

Hur tyckte du ert seriespel var?

– Jag blev anställd i mitten av februari och kan mest ha åsikter efter det egentligen. Men vad jag fått till mig så började hösten väl hyfsat., men sedan blev det bättre och bättre ju längre hösten gick och från november-december började det klicka ordentligt, så vi tog till slut en välförtjänt andraplats. Det var det vi internt siktat på för att få hemmaplansfördel fram till norrfinalen. Så vi har satt betyget väl godkänd på säsongen.

– Vi hade bättre material än säsongen innan, vi tog avstamp från den säsongen och bestämde oss för att träna hårdare, mer fys och se till att få ett bättre lag. Så det laget vi hade säsongen som gick byggde sportgruppen, det blev en nivåhöjning.

Inför säsongen blev det nytt serieupplägg med två tjugolagsserier, vad tyckte du om det upplägget?

– Jag kom in i slutet, men förutom strulet på hösten med för lite matcher och för mycket väntan så funkade det väl bra. Sedan vet jag att hockeyettan har en utredning på gång om antalet lag i serien som klubbarna fått yttra sig om, men jag kan tycka att 20 lag är lite mycket, ett par lag färre borde det kunna vara i alla fall.

Har man ett lag i norr så har man väldigt höga resekostnader. Många befarade att det nya upplägget skulle innebära längre resor och dyrare resekostnader, särskilt för norrlagen. Hur blev det för er del?

– Det ska jag akta mig för att uttala mig om, men jag kan skriva under på att det är dyrt att vara ett norrlag. Men det blev dubbelmatcher och Boden gjorde klokt i att vi kunde boka resorna långt i förväg, Vi flög mycket, alltid till Stockholm med omnejd, det var buss bara till Borlänge och uppåt. Så mycket flyg, det gillade killarna, men om det blev dyrare är svårt att säga. Men man kan flyga relativt billigt om man beställer i tid. Ska man åka buss så måste man åka långt i förväg, nu kunde man flyga samma dag, det gillade killarna och blev bättre.

Om vi då går vidare till slutspelet, hur summerar du det?

– Jag tycker att vi började stabilt, vi möter ett Kalix som vi är bätttre än, men det är matcher som ska vinnas, och vi gör åtta bra perioder av 9. Så vi gör en bra kvartsfinalserie. Sedan mot Lindlöven började vi hemma och vann båda matcherna. Första matchen var prestationen bra, andra sämre, men vi lyckades vinna till slut i alla fall, fast med lite oflyt hade vi kunnat förlora. Men vi åkte med högt huvud till Lindlöven och hade tre matchbollar. Tredje matchen började vi ta för mycket utvisningar, och fram till dess hade de ett svagt powerplay, men där fick de träna mycket så det lossnade till slut och de kunde vinna. I match fyra sedan så gör vi de 57 bästa minuterna i semifinalserien och har allt i vår hand. Lindlöven åkte och väntade på slutsignalen, vi med, men sedan händer något jag aldrig varit med om: Vi tog fyra utvisningar på 2½ minut och de är kliniska och gör 2-2. Sedan drar vi på oss en ny utvisning på stopptid och de gör 3-2 på overtime i spel 5 mot 3. Sedan blev det hemresa till Boden, och där tror jag att den fjärde matchen satt i huvudet på killarna, för i match fem så är Lindlöven bättre och vinner rättvist i avgörande matchen. Vi hade en norrfinal i handen, men lyckades slarva bort tre matchbollar.

Var det utvisningarna som fällde er eller var det något annat som gjorde att ni åkte ut?

– Vi spelade en fantastisk ishockey i match fyra, vi leder med 2-0 och Lindlöven försökte inte ens kvittera, de var inte aggressiva, de plockade inte ut målvakten. Men sedan tar vi många dumma utvisningar som sätter oss i en jäkla sits. Så uttåget ur den matchserien beror på utvisningarna, absolut.

För någon vecka sedan aviserade hockeyettan att de kommer att förändra slutspelet. Det blir dels fyra lag som får kvala sig kvar, dels blir det val i kvartsfinalerna och lag från norr och söder kan mötas från kvartsfinalerna och framåt. Vad tycker du om förändringarna?

– Jag kan tycka att det blir ett öpnare val att göra. Det blir än viktigare att placera sig högt i tabellen för att få bättre valmöjligheter. Varje match blir viktigare under grundserien, det handlar inte bara om att komma topp sex utan att placera sig högt för att få bättre valmöjligheter. Det är en vinst att man får mer att spela för hela vägen in i kaklet. Sedan att man får välja fritt har jag inga synpunkter på, det kanske har kommit söderifrån, de har en syn på att de hellre skulle möta norrlagen. Jag vet att topplagen i norr håller hög klass, sedan inte har jag inte full koll på söderlagen, men jag har koll på lag som satsade utan att det gick bra, det är ett kvitto på att det inte alltid går att köpa sig till framgång.

Nu pågår silly season för fullt, vad har ni för tankar om vad ni vill få ut av den?

– Vi har gjort en djuplodande utvärdering efter säsongen med sportgrupp, tränare och spelare. Klubben har en ambition, det var en av anledningarna till att jag klev på, att stärka organisationen, vi vill uppåt och framåt. Inom loppet av tre månader så anställdes sportchef (jag), klubbchef (Petra Åkerblom), marknadschef (Alexander Englén) och en heltidsanställd materialförvaltare. Allting för att vi vill förbereda oss inför framtiden, Det vi säger, det låter kanske tråkigt men skickar i alla fall signaler, det är att vi vill höja ambitionsnivån varje år.  Det innebär att vi vill få ett bättre lag i år än förra säsongen. Det är där vi är idag. Vi har släppt några spelare, då ska vi försöka ersätta dem med något bättre. Vi vill ha in spets, vi tycker att vi har en bra stomme med en blandning mellan egna Boden spelare och spelare från närområdet. Men vi vill även vässa laget med ett par backar och ett par forwards som gör att vi blir bättre. Vi har även gjort förändringar på målvaktssidan, där vi behåller Felix Stenmark som gjorde en bra säsong. Även om vi förlorade ett par matcher på slutet med honom i målet så var det inte hans fel. Sedan har vi tagit in Simon Westling, en stor målvakt, en procentare.  Han har fått otroliga vitsord med de vi pratat med, så vi tror de kommer komplettera varandra förträffligt i vinter. Sedan har vi klart med elva spelare idag och har 3-4 avtal ute som vi väntar på att få svar på, så vi ligger bra till planeringsmässigt. Sedan spets finns inte runt hörnet, där får vi jobba hårdare, men det är viktigt med rätt karaktär och spelare med ambitioner. Spelare som vill träna hårt och jobba mycket för att ta kliv i sin utveckling. Boden är ett bra ställe att utvecklas på, vi har bra faciliteter, halvtidsjobb, fysmöjligheterna är riktigt bra, så en bra daglig verksamhet.

Ni tränar tidigare på dagarna?

– Vi gjorde det säsongen som gick och ska göra det kommande säsong med. Killarna jobbar till lunch, åker hem och käkar och vilar, sedan har vi fys kl 14, varje gång det är träning. Vi försöker jobba med goda vanor. Sedan är det is vid 15/15.15, och istid till kl 16.30, så vi bedriver en halvproffsig verksamhet.

Det tisslas om en riktig bomb, ligger det sanning i det?

– Ja det gör det, jag säger som till Norrbottenskurieren, vi har något på g, och går det i lås kommer man höja ögonbrynen, sedan vad det är får ni se.

Ett tungt tapp har ni dock drabbats av när Kevin Arvidsson valde att gå till allsvenska Östersund, hur kändes det tappet?

– Våra hjärtan grinade, han är en kanonfin människa och en jätteduktig hockeyspelare. Men det är såna spelare vi vil ha. Han har tagit steg år för år, nu är han mogen för allsvenskan, då blir vi glada och önskar honom lycka till och vi hoppas att han sprider vad han varit med om här uppe. Så jättetråkigt, men man får vara beredd på det när vi tar hit killar med ambitioner.

Är det något i strukturen på truppen ni vill ändra på, att få in mer fysik, fart, spelskicklighet eller annat?

– Jag skulle vilja lyfta alla delar lite grann. Jag vill förbättra backsidan, att göra försvarsspelet lite bättre. Vi är ett spelande lag, det är roligt att se, Robert Bergdahl och Robert Dahlroth har lärt laget att vi ska spela ishockey och äga pucken, Vi ska sitta i framsätet så gott det går under matcherna. Sedan vill jag addera lite att ta betalt för puckinnehavet vi har. Så lite mer dirty framför kassen för att skapa situationer framför motståndarkassen. Sedan kanske också slipa lite på special team, då krävs spelskicklighet och bra skott, men framför allt en struktur så alla vet vad vi ska göra och när vi ska göra det. Så vi vill putta upp helheten lite grann. Men vi har ett skickligt lag både därbaki och framme, men mycket vill ha mer, så vi har en högre ambitionsnivå över lag.

Hur ser målbilden ut för säsongen som kommer?

– Det är svårt att säga så här mitten av maj. Vi är långt ifrån klara, bara halva truppen är satt, men det är klart att det var ett surt slut på säsongen. Nu är det ny säsong med fler lag som satsar och förändringar i slutspelsupplägget, så det är svårt att säga., Men om vi lyckas så ställer vi ett starkare lag på benen och får återkomma då, men visst vill vi vara med där uppe.

Till sist: Hur ser du på konkurrensen i norr

– Tittar du på serien hur det utkristalliserade så var vi 5-6 lag som fajtades om det, sedan har jag svårt att jämföra topp sex i norra med topp sex i södra. Men jag tror att det är lite för mycket lag, jag skulle vilja banta några lag för att få en krispigare serie, men att jämföra bottenlagen i den båda serierna aktar jag mig för att göra, det får någon annan göra.

Foto: Sofie Alexandra Kitteröd

0 gillar

Hjälp oss fortsätta bevaka hockeyn – bjud på en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.