Artikel

Söderlagen är inte så mycket bättre!

7 maj, 2026 • analys

Jonas Lindström har varit tränare Sundsvall i fem säsonger nu, och i kombination med det även sportchef i två, så han börjar bli rätt rutinerad vid det här laget. Men för första gången så står han nu utan en stor stomme som nu väljer att prova vingarna någon annanstans, en stomme som nu ska ersättas. Kmhockey.se ringde upp Jonas för att höra om hans tankar om säsongen som gick och det pågående lagbygget.

Säsongen som gick, summera den för oss!

– Det var en ny grundserie så vi visste inte riktig vad som väntade, även om vi räknade med att vara med i toppen, och det var vi. Sedan var det rätt många matcher så det blev ointressant i långa loppet, det blev lite svårt att hålla fokus när man vann många matcher klart och dominerade matcherna. Men utöver några plumpar gör vi en godkänd grundserie.

Du tyckte det blev lite lunk över grundserien låter det som?

– Jag tycker inte det blev till det bättre, den blev lång och ointressant i och med att vi var fyra lag bakom Hudiksvall som dragit ifrån rätt rejält.

Varför blev det så ojämnt?

– Vi som var där uppe höll en högre klass än lagen bakom helt enkelt. Det är svårt när det är 40 lag att hitta 40 lag som har samma förutsättningar, men personligen gillade jag det tidigare upplägget bättre, med en grundserie som sedan börjar om vid jul. Det blev oftast bättre matcher efter jul då.

Upplevde du att det var ojämnare i år än tidigare säsonger?

– Ja det var ju tio lag till in, så det blir lite fler lag med mindre kvalitet, sedan tappade Piteå lite spelare så de gick ner sig med…

Efter grundserien väntade slutspelet där ni gick till norrsemifinal, var ni nöjda med det?

– Jag är nöjd med hur vi genomförde Borlängeserien, de var ett bra lag, men vi hanterade det bra. Det syntes att vi spelat slutspel tidigare, vi hanterade vissa situationer bättre då vi hade mer rutin. Men sedan är jag inte alls nöjd med hur vi spelade mot Hudiksvall, måste kunna matcha dem mycket bättre än vi gjorde. Visst var de väldigt bra, men vi var inte ens i närheten av vår kapacitet, det är jag besviken över och det drar vi lärdom av.

Vad gick fel?

– Vi skapade mycket bra målchanser, vi vann skottstatistiken vissa matcher och den var jämn i alla. Men vi visade för dålig kyla i avgörande lägena och hade alldeles för dåligt powerplay. Men det stora var att det var för dåligt försvarsspel, och det var annars bra under säsongen från vår sida. Sedan har vi varit kända för att vara jobbiga att möta, det tappade vi, skulle varit mer fysiska, mer elaka och hetare på mål.

Jag skrev efter ett av era möten att jag tyckte Hudiksvall vann den fysiska matchen, det är inte likt er…

– Ja det har varit vårt signum, att vara fysiska, intensiva och elaka. Vi tappade det. Sedan har det sina orsaker, vi tappade Kaijser inför förra säsongen, han stod inte bara för mål utan även för tyngd. Sedan var Filip Wiberg skadad, vi försökte spela honom men han fick bakslag, så där tappade vi en fysisk härförare med.

Vad ger du er för betyg på säsongen som helhet?

– Vi ville mer än vad vi presterade, inget snack om det.

Om vi går över till silly season så har ni drabbats av en hel rad tunga spelarförluster, beror det på neddragen spelarbudget eller vill spelarna helt enkelt prova vingarna någon annanstans?

– Om vi tar Johan Lindholm så hade han flaggat tidigare att han vill testa på ett utlandsäventyr innan han lägger skridskorna på hyllan och nu fick han möjligheten. Så det var inga konstigheter. Sedan vad gäller Filip Wiberg, så kommer spelare som gjort det bra hamna högre upp. Så sånt man får också räkna med. Så det har inget med spelarbudget att göra egentligen.

Två andra som lämnar är Emil Lindblom och Axel Abrahamsson, jag antar att du ville behålla dem?

– Nu kom vi inte dit i snacket, utan de aviserade att de ville lämna, så inga konstigheter, de ville testa annat. Men vi kommer sätta ett bra lag på isen ändå, det är jag inte orolig över.

Hur ska du ersätta de flyktade stjärnorna?

– Man letar nya spelare man tror skulle passa in i vårt spelsystem och vår organisation, jag tycker att vi kommit en bra bit på vägen.

Med så många bort, siktar du på ett liknande upplägg eller blir det lite förändring av spelartyper?

– Det kommer att bli en liten förändring då vi tappar Leon Häggström och Nils Nordh, det är två spelare som bidragit med storlek och fysik. Nu ska vi göra om lite och hitta lite skridskoskickligare backar som kan spela pucken, men de ska även kunna försvara givetvis, men där blir det en liten förändring.

Forwardssidan, hur ser profilen ni letar efter där, är det ungt och hungrigt eller mer rutinerat och etablerat?

– Det blir en mix, vi kommer ta in några äldre spelare som har varit med ett tag och spetsa det med lite yngre och hungriga spelare, så det blir en mix. Men framför allt handlar det om att hitta spelare vi tror passar in här och kan göra det bra.

Ni har tidigare tagit in flera vassa spelare som lämnat Hudiksvall, tror du att det kan bli så att ni plockar spelare därifrån även denna silly?

– Det beror på vilka som lämnar, just nu har de bara aviserat att en målvakt och två backar lämnar, och målvakten ska till Danmark och backarna lär väl dyka upp i allsvenskan, så det beror på vad som lämnar, om det är någon som skulle passa in hos oss.

Ni har inga krokar ute redan?

– Nej det skulle jag inte säga.

Du nämner att ni siktar på att få in lite spelskickligare backar, innebär det att ni skruvar lite på spelsättet

– Jag tror det kommer automatiskt. Utan vi ska försöka hitta tillbaka till att vara intensiva och jobbiga, men sedan kommer vi hitta bättre kvalitet nerifrån, så vi kommer att se skickligare ut, men det kommer inte vara några ändringar i spelsättet.

Hur ser målsättningen ut för kommande säsong?

– Vi vill vara med där uppe och ta ett kliv högre än förra. Säsongen innan gick vi till norrfinal och var trea-fyra i ettan, och nu vill vi vara med och kampa om den allsvenska platsen., Den kravbilden ska vi ha, vi kanske inte är där budgetmässigt som de riktiga topplagen, men kommer ha tillräckligt bra lag för att vara där och kriga.

Häromdagen släppte hockeyettan några förändringar av slutspelet, vad tyckte du om dem?

– Jag tycker det var bra, rent generellt kanske det dock inte är någon större skillnad på norr och söder, jag tror inte vi och Boden är så mycket sämre än vad Karlskrona och de andra topplagen i söder är, men sedan är det kanske flera lag som håller högre klass i söder, men jag tror inte det är någon stor skillnad på de absoluta topplagen i söder och norr.

Hur ser du på valmöjligheterna och att man kan möta lag från den andra serien tidigare?

– Vi blev valda av Kristianstad för några år sedan och av Kalmar med, men det spelar ingen större roll. Om vi blir valda av söderlagen så är det väl upp till oss att visa att vi inte är sämre än söderlagen som många verkar tycka.

Foto: Oliver Åström, Kalix

0 gillar

Hjälp oss fortsätta bevaka hockeyn – bjud på en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.