Artikel

Sillykollen

8 maj, 2026 • avslöjanden

Dags igen för att sticka ner handen i den dignande sillykorgen för att lyfta fram tendenser och övergångar som sticker ut lite extra.

Ett omtag, med en bomb!

Strömsbro har gjort sig kända för att bygga vidare på samma stomme år efter år. Något som gett dem en en stabil allettanplats historiskt och säsongen som gick en sjundeplats, men inte så mycket mer än så. Nu verkar man dock ha bestämt sig för ett omtag, och man har aviserat att trotjänare som William Mann, Kalle Westerlund och Emil Lindgren inte fått förnyat förtroende. Men samtidigt har man börjat avslöja nyförvärv som ser än vassare ut. Benjamin Dahlén plockas in från Mora J20, men han snittade i princip en poäng per match under sina tolv matcher utlånad till Falun. Eric Hultgren var högst delaktig i Borlänges succésäsong med 30 poäng på 38 matcher. Och så idag den stora bomben: Georgs Golovkovs återvänder till Strömsbro! 30-åringen gjorde stor succé i klubben säsongen 20/21 och har sedan dess levererat riktigt bra med poäng i allsvenskan och den danska ligan. Under två säsonger 2021-2023 så gjorde han 65 poäng på 105 allsvenska matcher, så det är en grym värvning Strömsbro gjort. Nu har de helt plötsligt en spets de saknat under flera år.

Steppar upp

Ett annat lag som steppar upp är Grästorp. Dels så får de tillbaka meriterade Andreas Appelgren som tränare, dels så börjar man nu plocka in väldigt intressanta nyförvärv, i alla fall med deras mått mätt. Det handlar om backen Oliver Casselsten, som slog igenom för tre säsonger sedan i Halmstad och efter det gjorde en stark säsong i Piteå. Senaste säsngen i Västervik blev det dock ett steg tillbaka, nu siktar han på att ta revansch med en störrr roll i Grästorp. En skridskostark och spelskicklig back som definitivt kommer stärka Grästorp. Det andra fina nyförvärvet är Oscar Cederkvist. Forwarden gjorde stor succé i Nyköping för två säsonger sedan, och hade inte en så pjåkig säsong nu i Dalen heller. Men i Grästorp kommer han vara given i en förstakedja och få hur mycket istid han önskar. Med sin fart och målfarlighet så tillför han definitivt spets. Enligt uppgifter så är dock inte Grästorp nöjda där, det kommer att komma in flera fina kort framöver, bland annat ska man ha in en etablerad förstamålvakt.

Tingsryd vann dragkampen

Filip Barklund har varit en av ettans mest jagade byten denna silly season. Idag blev det klart att det blev Tingsryd som vann dragkampen. I Barklund så får man en speedig ytter som är en flitig poängleverantär, en spelare som vässar Taif, helt klart. Tingsryd lär bli att räkna med i kampen om en serieseger.

Tunga tapp

Det lag som haft flest tunga spelartapp så här långt i söder är Karlskrona. Viktor Smeds, Lukas Sjöblom, Liam Engström och Kalle Carlsson, det är ettan, tvåan, trean och femman i interna poängligan, återfinns nästa säsong i andra klubbar. Samtidigt lägger den nyttige slitvargen, rutinerade Robin Carlsson Tillström, skridskorna på hyllan. Och inte nog med det, båda målvakterna, Hampus Hedman och Fabian Arwidsson, har också sökt ny klubbadress. Det är sju blytunga tapp som inte blir lätta att ersätta.

Idag framkom det dock glada nyheter då Peter ”Piva” Johansson ser ut att bli kvar i klubben två ytterligare säsonger. BLT har också avslöjat att målvakten August Hedlund är på väg tillbaka till klubben. Fler vassa ersättare för de flyktade spelarna lär också komma in, de ska bara stämpla under sommaren först.

Eliteprospects tillkortakommanden

Jag har i två artiklar gått igenom lagbyggena i norr och söder, och en sak har tydligt framkommit, eliteprospects tillkortakommanden. Jag har troget gått igenom trupperna och återgett det som stått att finna på sidan, men i alltför många fall så stämmer inte trupperna där med verkligheten. Ett exempel är Kalix, som har/hade en enda spelare under kontrakt på eliteprospects, men som i verkligheten har släppt 13 spelare, med många av spelarna släppta för ett bra tag sedan. Jag hoppas på en förbättring framöver!

Varför?

Visst kan jag förstå att det finns orsaker till att offentliggörande av värvningar kan dröja, det är många detaljer som ska på plats och spelare ska kanske stämpla och så vidare. Men varför tar det sån evig tid innan klubbarna släpper spelare som lämnar?! Ta Visby, de måste ha hunnit med exitsamtalen för länge sedan, och ett helt gäng har säkert också fått besked om att de inte kommer erbjudas plats i allsvenska lagbygget. Då finns det heller ingen anledning till att dra ut på att offentliggöra vilka spelare man tackar av. Ju längre tid klubbarna håller på det, desto sämre förutsättningar ger man de avtackade spelarna en chans att hitta en ny klubbadress. Skärpning!

0 gillar

Gillar du vårt jobb? Bjud oss gärna på en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.