Artikel

Kasta ner två lag från allsvenskan!

8 maj, 2026 • avslöjanden

Lindlöven hade en grym säsong och gick hela vägen till norrfinalen, där man dock föll emot Hudiksvall. Nyckeln till den starka säsongen är den stora kontinuitet man haft under flera år nu, och sportchefen Tomas ”Osten” Östlund siktar på att behålla en stor, stark stomme även till nästa säsong. Med den vill han sedan vara med och kriga om att gå hela vägen, men att gå upp är ett nålsöga som är alltför litet enligt ”Osten”.

– Man skulle kasta ut två allsvenska lag, en plats för 40 lag att slåss om är alltför lite.

Hur skulle du sammanfatta er grundserie?

– Det var en bra grundserie, vi hade som mål att komma topp fyra och vi blev trea, så vi är nöjda. Vi hade en jobbig januari med mycket matcher, mycket åka och extremt många skador, så vi tappade andraplatsen där. Annars höll vi en jämn och bra nivå.

Ni inledde säsongen lysande annars med tio vinter de första elva matcherna!

– Ja där hade vi bra flow, men sedan blev det lite förluster, men vi höll ändå en hög nivå, det var en månad som sårade oss lite. Men vi hade lite försprång då vi hade ett komplett lag från start, många andra behövde spela ihop sina lag.

Hur kommer det sig att ni lyckas behålla en så stor och stark stomme år efter år?

– Vi vet att vi har en bra verksamhet och spelarna blir bättre och det känner spelarna. Vi har legat i topp under flera år nu, så det blir lätt att behålla spelare. Sedan tappar vi ”Sebbe” (Sebastian Falk, red anm) men det är åt rätt håll, uppåt till allsvenskan. Jag hatar annars att bli av med spelare i sidled. Vi har ett hungrigt lag där spelarna vill till allsvenskan, vi har en bra verksamhet med bra tränare, det är det som är hemligheten.

Vad säger du om ert slutspel, ni gick hela vägen till norrfinal mot Hudiksvall?

– Vi gjorde ett bra slutspel. Vi började mot Forshaga och hade flera tajta matcher, Forshaga var jäkligt bra, men vi vann med 3-1 i matcher och var nöjda med den serien. Sedan hamnade vi i underläge mot Boden med 2-0 i matcher i nästa steg. Jag tycker att vi skulle haft en av de matcherna egentligen. Sedan kom vi hem och vann båda på hemmaplan. Sedan i femte och sista matchen fick vi första målet och kunde sedan spela på det och vinna matchserien. Men det var jämna och tajta matcher hela vägen, men denna gång föll det till vår fördel. Sedan spelade vi finalen mot Hudiksvall, den var vi missnöjda med och föll med 3-0. Det var inget snack om att de var bättre, men vi kom ifrån en tuff matchserie mot Boden med två långa resor till Boden, medan de kom helt fräscha. Visst var de bättre, men vi var slitna och kunde inte komma upp i nivå riktigt.

Så sammanfattningsvis, säsongen innan åkte vi ut mot Boden och i år slog vi ut dem, sedan hade vi velat stå upp bättre mot Hudiksvall, men det lär vi oss av och så tar vi dem nästa år istället.

Utse dina tre nyckelspelare under säsongen?

– Det är svårt att bortse från Sebastian Falk, han var fruktansvärt bra under säsongen och var viktig för produktionen. Sedan var målvakterna riktigt bra, Kias var skadad på slutet, men båda målvakterna var pålitliga och bra, så ska jag lyfta tre så blir det Falk och målvakterna.

En spelare jag upplevde som otroligt viktig för er var Jesper Broeng…

– Ja, han är en extremt skicklig spelare, han har drivit laget enormt, men vi visste vad vi skulle få när vi plockade tillbaka honom. Här får han en stor frihet att vara den som ska driva offensiven och då är han en extremt bra hockeyspelare.

Det var ett nytt seriesystem inför säsongen med två tjugolagsserier och ingen alletta. Vad tyckte du om det?

– Det finns olika bitar i det där, topplagen i vår serie rann iväg ganska fort. Det blir så när man blandar in östserien som har några rätt svaga lag. Men generellt tycker jag ändå att det blev bra, sedan kanske 20 lag är lite för mycket, men upplägget har passat oss bra. Många var rädda för att resorna skulle bli för dyra, men det blev nästan billigare, när man skulle åka långt kunde man boka flyg tidigt, och kom ändå undan billigt. Så det var ett bra provår, sedan är det upp till ligan att avgöra hur många lag det ska vara. Enda nackdelen är väl kanske att det var lite långt mellan möten mot bra lag, det kan vara ett minus.

Många påtalar att det skiljer mycket mellan topp och bott, vad är din uppfattning om det?

– Jo det är stor skillnad på topplagen och lagen längre ner. Det finns fler bra lag i söder, men det finns sämre lag där med, så skillnaden är stor där med. Vi kommer från en tuff västserie, där det var fullt krig hela vägen till allettan, nu blev det ett antal lag som var klart sämre. Men jag tror det är svårt att komma ifrån. Sedan är det lite tjusningen med ettan med, det är lag som krigar för att ta sig upp i systemet och andra som krigar för att hålla sig kvar. Men ibland kunde det gå väl länge innan man hade ett toppmöte, då kunde man lätt gå ner sig. Det ställde krav på verksamheten att hålla spelarna på topp. Men vi hade samma is och träningsschema oavsett under säsongen, med en vecka med hård träning, en lätt och en mitt emellan. Det handlar om att hålla uppe lågan hos spelarna.

Slutspelet var också nytt, vad gillade du det upplägget och vad tror du om det nya?

– Det var förutsättningarna som gavs, och de vi mötte i slutspelet var väldigt bra hockeylag. Sedan är det klart det skulle kittla om man fick välja, det är inte heller bra för plånboken att möta Boden, så det vore skönt att kunna välja Mariestad eller något annat lag på närmare håll. Att slippa ta de där jätteresorna som blir så dyra, det kan kosta uppåt 300 000 kr för en slutspelsserie mot Boden. Premisserna med nya är ju egentligen inte annorlunda, det som gäller är att bara ett lag går upp, så du ska slå alla lag, men jag gillar det nya upplägget bättre. Det känns kittlande och inspirerande med valen, och det kan bli förmånligt med resor när man får välja. Sedan kan jag tycka att det är roligt att bli vald med, det kittlar. Men en stor fördel med det nya som jag ser det är att det blir en fördel att placera sig högt då man får fördel i slutspelet, det blir viktigare och mer kittlande.

Just nu håller du på och snickrar på ett nytt lagbygge. Sebastian Falk har lämnat men i övrigt har inget större tapp aviserats. Får ni behålla samma stora stomme till nästa säsong tror du?

– Det är flera som har allsvenskt intresse, men laget kommer att se ganska likt ut, ja. Sedan gillar jag värvningen av Filip Runbjer, det är en skicklig spelare som jobbar hårt, han blir intressant att se i vår miljö. En bra karaktär som passar i vårt spel med mycket fart och hårt jobb, han blir intressant.

Hur långt har du kommit med lagbygget, det är endast tre spelare släppta ännu?

– Utan att säga för mycket så ligger vi långt fram, vi är nöjda, både jag och tränarna. Vi ser fram emot när vi fått stöka av sommaren med bra träning, så ska vi sätta ner skeppet i september.

Vad blir målsättningen för er del?

– Målet är att vi ska ha ett bättre lag säsongen som kommer. Vi har många unga killar som jobbar stenhårt, så vi ska bli ett år bättre. Sedan är det inte varje år man har en Falk i laget, men vi ska absolut inte bli sämre. Vi tittar på vad vi ska skruva på för att ge kommunen problem när vi går upp, hehe. Sedan är det ett nålsöga, skulle jag få bestämma så skulle man kasta ner två lag från allsvenskan så man får tävla om det. Se på Visby, det är små marginaler då bara ett lag av 40 går upp, men vi ska definitivt vara där framme och brottas.

Blir tränaren Lennart Hermansson kvar?

– Det är vår förhoppning, vi ligger långt fram i förhandlingarna där. Jag är nöjd med honom och han är nöjd med laget, så det ser ljust ut.

Foto: Oliver Åström, Kalix

0 gillar

Tycker du om våra nyheter? Stöd oss gärna med en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.