Artikel

Hockeyettans förslag blir verklighet!

18 maj, 2026 • avslöjanden

Hockeyettan har som ni kunnat lösa om kommit med förslag på att förändra serieupplägget inför kommande säsong. Detta var förslagen:

  • Istället för att de sista två lagen i norra respektive södra ettan kvalspelar sig kvar i en kvalserie mot tvåanlag, så kommer de fyra sista lagen i serierna spela playout mot varandra, lag 17 mot lag 20 och lag 18 mot lag 19, där förloraren åker ner i tvåan.
  • Det blir val i kvartsfinalerna, topprankade lagen väljer bland lagen som är lägre rankade. Norrlag kan då välja söderlag och vice versa.
  • I semifinalerna så möter de högst rankade lagen de lägst rankade.

Jag har nu varit i kontakt med Svenska ishockeyförbundets tävlingschef, Magnus Mårtensson, för att höra mig för om förbundets syn på förslagen. Och enligt honom så har förbundet varit med i processen och dessutom ska ligaföreningen ha stort inflytande över liknande beslut. Därför kommer inte förbundet ha några invändningar mot förslaget, även om formellt beslut om genomförandet inte tas förrän den 15/6. Han adderar dessutom att distrikten, som administrerar division två och lägre serier, var mycket positiva till förändringen att det blir fyra platser för tvåanlagen att göra upp om.

0 gillar

Gillar du vårt jobb? Bjud oss gärna på en kaffe.

Dela

Dela artikeln

Facebook X

Diskussion

Kommentarer

Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.

Bli först med att kommentera.

VIP-kommentarer

För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.