Tyresö/Hanviken har seglat upp och blivit Stockholms starkaste ettanlag. Sportchefen i Tyresö/Hanviken, Mats Börjel, är dock orolig över hela Stockholmshockeyns framtid i ettan. Oron grundar sig i nya serieupplägget:
– Det är hål i hela huvudet, slår han fast.
Hur summerar du er grundserie?
– Jag tycker att det är godkänt även om man velat komma bättre än nia, sedan var det en målskillnadsaffär mellan plats sex till nio, så det var ju tajt. Plumpen var att vi tappade så mycket poäng mot lagen på nedre halvan. Vi kanske fick lite vattenskalle från förra succésäsongen, så det var plumpen, annars en bra säsong.
Vad gillade du upplägget med två tjugolagsgrupper?
– Jag tycker det är hål i hela huvudet. Jag förstår att söderlagen inte tycker det är så dumt då de har alla sina gamla lag kvar, det är vi i östra och västra som blivit splittrade. Men man undrar hur länge det håller med ett sådant upplägg. Sedan är det kul att möta bättre lag och finare arenor, men föreningsmässigt är det katastrof. För oss har vardagen ändrats, då vi fått börja resa. Sedan vill inte söderlagen spela hemmamatch två dagar i rad, för då de förlorar publikintäkter, men när de själva åker bort spelar de gärna match två dagar i rad så de sparar pengar. Största förändringarna har det varit för östlagen, då ska man försöka göra det sportsligt så bra som möjligt för alla. Sedan vad gäller kostnaderna så förstår alla att det blir dyrare att åka till Karlskrona än till Vallentuna eller Arlanda. Så sett till föreningen så har upplägget varit en katastrof, men sportsligt har det varit en rolig serie.
Hur mycket dyrare blev det för er jämfört med gamla upplägget?
– Det blev ungefär 395 000 kr dyrare än säsongen innan.
Det är mycket pengar, var hittar ni dem?
– Man får ut på byn och tigga. Vi har ju inte publiken så vi kan dra in dem den vägen, utan man får tigga och be. Faktum är att vi tappade publik i år. Inget illa ment, men folk vet inte vad Grästorp och Tyringe är för några, men spelar man mot Wings och Vallentuna så kommer det folk därifrån med. Man skulle kunna tro det blir mer publik med bättre lag och hockey, men många saknar våra bataljer mot Väsby till exempel. Jag tycker fortfarande man ska ha tre serier, för att få kortare resor och för att få ettan att kunna överleva över tid. Det är min bestämda uppfattning.
Vad tror du nuvarande upplägg leder till i förlängningen?
– För Stockholmslagen och lagen i Mälardalen och Bergslagen som inte har mycket publik och som nu ska hålla på med långresor så blir det ohållbart. Då kommer vi att hamna i ett läge där gränsen för norrserien till slut går en bra bit söder om Stockholm, för lagen i mellanSverige har inte råd. Nej, en för alla, alla för en vore bra för svenska hockey.
Upplevde du att det var tuffare matcher med detta upplägg?
Kontra allettan var det inte så mycket tuffare, men generellt sätt mycket tuffare än den östra ettan. Till det ska man addera resandet, jag hoppas vi lärt oss av det i år, det är viktigt att planera utefter hur laget är fysiskt och så där. Så jag tror vi kommer vara bättre rustade för det i år.
Om vi går vidare till slutspelet så gick ni till kvartsfinal där ni föll emot Tingsryd. Är du nöjd med ert slutspel?
– Det blir fånigt att säga det nästan, men jag jag tycker vi var nära men ändå inte. Vi saknade Frantz, Karlsson, Sjölund, Redstedt hela kvartsfinalserien, det är inga undanflykter, men då blir det tufft. Vi spelade med en 07-back och några 06:or, det blir kännbart när man inte kan gå på full styrka. Men Tingsryd är ett bra lag, så det var inte hela sanningen, men vi hade haft större chans med fullt lag. Men godkänt slutspel ändå.
Jag upplevde att ni kanske vägde lite lätt i slutspelet, håller du med?
– Det är klart att vi gjorde, tittar man på den första matchen mot Tingsryd som slutade 1-0 till dem, så var vi det bättre laget. Men vi kommer inte in på kassen. Så visst var det så. Det har vi tänkt på delvis i år när vi byggt laget.
Ja, vad innebär det för lagbygget?
– Vi har tagit in lite rakare spelare, Ture Edvardsson är två meter nästan och har en väldigt rak spelstil, detsamma gäller vårt andra nyförvärv, Christoffer Joona. Samtidigt så har vi vår spelstil, man får inte glömma att vi gör mycket bra och vinner på vårt sätt att spel, det är också därför spelare kommer till oss, för den spelstil vi vill spela, så den vill vi fortsätta med och Anders Hultin (tränare) blir ju kvar ännu ett år vilket är en garant för det.
Vad tycker du om nya slutspelsupplägget som presenterats med val i kvartsfinal och möjlighet för söderlag att mötta norrlag?
– Det är ett steg i rätt riktning, ska man ha sportslig rättvisa så blir det bättre om man blandar serierna, så det är bra. Sedan hade det bästa varit att ha det redan från åttondelsfinalen, men det är ändå ett steg i rätt riktning.
Kikar vi på silly season så har ni bland annat tappat Jacob Samuelsson och Edvin Isén, två tunga tapp. Blir de svåra att ersätta?
– Det finns bara en Edvin Isén, så han blir svår att ersätta, han var en av ettans bästa backar. Där får vi se vad som händer, vi försöker täppa igen den luckan. Sedan gjorde Tim Redstedt en bra säsong och han kan ta ytterligare kliv. Vad gäller Jacob så var det synd att förlora honom, men honom tror jag vi kan ersätta. I Edvardsson får vi lite andra kvaliteter, men poängen kommer han kunna leverera.
Vad kommer mer in för spelartyper?
– VI har två skickliga spelare som är klara som kommer släppas en denna vecka, det är skickliga hockeyettanspelare, forwards. Sedan söker vi fortfarande en back som ska vara samma spelartyp som Isén och en forward som ska vara ung och lovande. Annars är vi klara, även om inte alla är presenterade ännu
Vilka förlängningar är du mest nöjd med så här långt?
Det är klart att Erik Palm och de som varit här några år känns bra att förlänga med. Även Tim Redstedt och centern Henrik Hallberg var viktiga. Nu har vi tre centrar klara, Falk, Hallberg och Frantz, och det är dem och backarna som vi bygger på
Vad blir en rimlig målsättning för säsongen som kommer?
– Det är att hoppa över playin, så att komma topp 6.
Vilka ser du som konkurrenter?
– Det är en 10-12 lag som slåss om att komma topp 6, det är väl egentligen samma lag som förra året, med Troja istället för Visby. Jag hoppas att vi gjort läxan, vi fick inte stryk av Halmstad, Karlskrona och Visby under serien, mot Visby tappade vi en poäng på tre säsonger. Så vi harlyckats bra mot de bättre lagen, nu hoppas vi att vi kan steppa upp mot lagen på nedre halvan.
Vi måste även prata om er nya hall, hur går bygget?
Den är klar, isen ligger redan och vi har invigning på tisdag, då lämnar byggaren över nycklarna till kommunen. Med våra mått mätt så blir det en lagom stor hall med plats för drygt 1000 åskådare.
Vad kommer hallen betyda för er?
– Jättemycket, den ger oss helt andra förutsättningar. Vi har knappt haft gym tidigare och vi får helt andra utrymmen, med tvättstugor, omklädningsrum för bortalag, ja allting blir bättre. Vi får möjlighet att sälja mat och det är en enorm skillnad mot tidigare.
Kommer ni att kunna locka mer publik tror du?
– Vi hoppas och tror det. Sedan finns det otroligt mycket företag i kranskommunerna, vi har haft företag som velat ha julmiddag vid match och så vidare i samband med matcher, men vi har inte haft de förutsättningarna. Sedan kommer första matchen spelas den 19/8 då Djurgården möter HV, det är kul att de kommer och bjuder till. Den 22/8 spelar vi vår första match i hallen, då kommer Almtuna på besök. Det blir lite familjedag och så där för att få ut folk. Efter invigningen så kommer det också att vara guidade turer för allmänheten. Det är bra så att folk kan se att dit kan vi gå utan att frysa och att det är snyggt och fint. Den som väntar på något gott… Det tog åtta år, men nu är den till slut klar!
Har ni Stockholms finaste hall nu?
Det har vi absolut!
Hjälp oss fortsätta bevaka hockeyn – bjud på en kaffe.

Diskussion
Kommentarer
Vad tycker du? Dela din kommentar nedan.
Bli först med att kommentera.
VIP-kommentarer
För att kommentera nyheter behöver du vara VIP-medlem hos KMHockey. Som VIP-medlem stöttar du sidan och får möjlighet att delta i diskussionerna under artiklarna.